‘Cybercriminelen richten zich vooral op grote organisaties.’ Een veelvoorkomende en vooral onjuiste aanname. Juist kleine tot middelgrote organisaties zijn doelwit van cyberaanvallen. En de culturele sector is daar zeker niet van uitgezonderd! Culturele organisaties zijn een interessante doelgroep voor hackers door het veelvuldige gebruik van digitale systemen. Bijvoorbeeld voor de ticketverkoop, het “vrienden van”- en/of donateursbeheer en de registratie van collecties. Daarom is de vraag niet zozeer óf je als organisatie doelwit wordt van een cyberaanval, maar wanneer.
De belangrijkste reden van een security incident? In ruim 80% van de gevallen komt dit door zwakke, gelekte of gestolen wachtwoorden. Maar hoe zorg je dat je altijd en overal een sterk wachtwoord gebruikt? Hoe lukt het om tientallen unieke wachtwoorden te onthouden voor uiteenlopende accounts? Zonder deze ergens op een post-it te bewaren?
Een set inloggegevens voor alle afzonderlijke accounts
Wachtwoorden zoals ‘welkom01’, ‘Qwerty123’ of ‘123456’ werden in 2024 nog steeds veelvuldig gebruikt, waardoor cybercriminelen heel snel toegang krijgen tot zakelijke en persoonlijke gegevens. En in 60% van de gevallen gebruikte men hetzelfde wachtwoord voor diverse accounts, waardoor de potentiële risico’s alleen maar toenemen. Dat kan worden voorkomen door als organisatie een Password Manager te gebruiken. Deze oplossing genereert sterke wachtwoorden via geavanceerde encryptie en doet dat voor alle afzonderlijke accounts die jouw medewerkers gebruiken. Terwijl zij maar één set inloggegevens nodig hebben om toegang te krijgen óf eenvoudig gebruikmaken van single sign-on (SSO).
Slimme integratie, snelle en soepele bedrijfsvoering
Onze Password Manager is volledig te integreren in de applicaties en systemen die jouw organisatie gebruikt. Daarom verloopt de dagelijkse bedrijfsvoering net zo snel en soepel, maar dan een stuk veiliger. Inloggen op externe websites? Ook dat gebeurt veilig. Want de Password Manager logt alleen in op legitieme websites. Zo voorkom je dat er op een frauduleuze website waardevolle gegevens worden ingevoerd of dat er een (financiële) transactie wordt gedaan. Met alle schadelijke gevolgen van dien.
Bij VBVB ICT staat veiligheid altijd voorop. Benieuwd hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen? Check de website van VBVB ICT voor meer informatie of neem contact met ons op via verkoop@vbvb.nl of telefonisch op 020 42 33 288 (optie 2). Nooit meer iets missen? Volg ons op LinkedIn!