Op welke manier is de service van VBVB ICT van toegevoegde waarde? Een ICT-netwerk is toch gewoon een ICT-netwerk? En een netwerkswitch is toch gewoon een netwerkswitch? Klopt! Maar de manier waarop wij ICT-oplossingen gebruiken voor culturele instellingen, vergt vaak een andere insteek. Wij weten wat er speelt en kennen de uitdagingen. Welke dat zijn?
Succesvolle ICT in culturele sector vraagt om andere aanpak
In welke zin verschilt ICT in de culturele sector van ICT in andere sectoren? De behoeften van een advocatenkantoor verschillen sterk met die van een poppodium of museum. Natuurlijk moet de ICT op ieder kantoor goed werken, maar daarnaast heeft de culturele sector ook vaak te maken met bezoekers. En hen ondersteunen via ICT-oplossingen vraagt om een andere aanpak.
Een voorbeeld. Een internationaal museum werkt met een relatief klein (lokaal) team aan grootschalige en goed bezochte tentoonstellingen. VBVB ICT zorgt niet alleen voor de ICT op kantoor, waardoor het team snel en efficiënt kan werken, maar ook voor specifieke ICT-oplossingen waardoor bezoekers een mooie ervaring hebben. Werkt het netwerk bijvoorbeeld snel en is het veilig? En is de publieke wifi in orde? Om zowel tentoonstellingen als publieke evenementen te ondersteunen? Op deze manier blijft de dienstverlening die het museum biedt optimaal.
Specifieke kennis en ervaring zorgen voor snelle oplossingen
Omdat het werkveld van bepaalde culturele instellingen overeenkomt, kunnen we op basis van onze specifieke kennis en ervaring snel schakelen. Doordat we vaker met dezelfde uitdagingen te maken krijgen, kan er sneller een oplossing worden geboden.
Een voorbeeld. De bezoekers van een Amsterdams poppodium hebben moeite met het reserveren van een locker; een kluisje om persoonlijke items in op te bergen. Reserveren en betalen gebeurt online, via een QR-code en een smartphone. Wat betekent dat het netwerk overal in het pand optimaal moet presteren. In dit geval bleek het 5G netwerk onvoldoende bereikbaar. En omdat we eenzelfde situatie bij een ander poppodium al eens hadden meegemaakt, werd dit probleem snel opgelost.
Uitgebreid netwerk biedt uitkomst bij complexe vragen
Als ICT-specialist gericht op de culturele sector, beschikken wij over een uitgebreid netwerk. Waar altijd een beroep op kunnen doen. Dus mocht de vraag verder reiken dan ons werkveld, dan is er in ons netwerk altijd iemand die ons – of onze klant – verder kan helpen.
Een voorbeeld. Een organisatie gericht op collectiebeheer maakt de overstap van een verouderd systeem naar een nieuw systeem. Hoe verwerk je in dit geval alle bestaande (digitale) bestanden, foto’s en afbeeldingen? En hoe zet je deze vervolgens over naar het nieuwe systeem? Omdat deze vraag onze ICT-kennis overstijgt, zochten wij in ons netwerk naar een antwoord. Wij wisten dat een andere klant een soortgelijk proces had doorlopen. Waardoor we beide klanten – met wederzijdse toestemming – aan elkaar konden koppelen. Om vervolgens van elkaar te kunnen leren en een passende oplossing te vinden.
VBVB ICT biedt specifieke handvatten voor de culturele sector
Onze dienstverlening gaat verder dan het leveren van standaard software. Natuurlijk biedt VBVB ICT standaard ICT-oplossingen, maar ook specifieke handvatten voor de culturele sector. En het feit dat veel van onze klanten dezelfde uitdagingen tegenkomen, maakt dat wij onze kennis en oplossingen steeds verder kunnen optimaliseren. Waardoor we meebewegen met de markt en meegroeien met de sector en zijn actuele ontwikkelingen. En we jouw culturele instelling altijd optimaal kunnen ondersteunen.
VBVB ICT voelt zich thuis in de culturele sector en zet net dat stapje extra. Benieuwd hoe we jouw organisatie optimaal kunnen ondersteunen? Check de website van VBVB ICT voor meer informatie of neem contact met ons op via verkoop@vbvb.nl of telefonisch op 020 42 33 288 (optie 2).