16 jaar werkzaam bij VBVB ICT. Hoe ervaar je dat? Wat is er veranderd en wat is er hetzelfde gebleven? ‘Vanaf dag één heb ik me hier thuis gevoeld,’ vertelt Menno Verweij, Lead Engineer Compute. ‘Bij VBVB ICT kan je volledig jezelf zijn. Geen façade, geen verplicht jasje-dasje, gewoon goed je werk uitvoeren. Iedereen wordt hier geaccepteerd, ongeacht achtergrond of levensvisie. Natuurlijk ligt onze nadruk op ICT-oplossingen, maar er is altijd ruimte voor de mens.’
‘In 2009 ben ik als stagiair begonnen. Nog in ons oude pand, verderop op Herengracht 209. Het klikte meteen. Ik startte destijds op de Servicedesk en was binnen een jaar een volwaardig lid van het team. Vervolgens kreeg ik een contract aangeboden. Om ook mijn studie af te kunnen ronden ben ik deeltijd gaan studeren. Wat betekende dat ik één dag per week les had en vier dagen per week bij VBVB ICT in dienst was.’
Ik kon me verder ontwikkelen en mijn kennis verbreden
‘Na mijn stage op de Servicedesk, heb ik nog een jaar op diezelfde afdeling gewerkt. Twee jaar in totaal dus. Destijds bood VBVB ICT support via de Servicedesk en via haar consultants. Om de kloof daartussen te dichten en klanten op een toegankelijker manier technische support aan te bieden, is toen het Tweede Lijn Team opgericht.’
‘Daar heb ik jarenlang met plezier deel van uitgemaakt. Ik kon me verder ontwikkelen en mijn kennis verbreden. Ik ben niet het type dat graag dagelijks klanten bezoekt. Ik ben liever achter de schermen bezig, met dingen als monitoring en back-ups. Op deze manier kan je een breed scala aan klanten verder helpen met uiteenlopende problemen. Werken met klanten uit de culturele sector spreekt me aan. De mentaliteit – toegankelijk, persoonlijk, relaxt – komt overeen met de werkwijze van VBVB ICT.’
Brede technische kennis, opgedeeld in verschillende expertises
‘Uiteindelijk ben ik doorgegroeid naar Lead Engineer van ons Compute Team. Waar ik samen met Tjalling Izaack de technische lijnen bepaal om deze vervolgens uit te zetten voor de rest van het team. Het is een relatief nieuwe functie. De brede technische kennis van het vroegere Tweede Lijn Team is opgedeeld in verschillende expertises. Nu hebben we een Compute Team, een Cloud Team, een Netwerk Team en de Servicedesk.
‘Het Compute Team richt zich op klassieke ICT-vraagstukken, het Cloud Team op cloudoplossingen en het Netwerk Team op netwerk, wifi, telefonie en internet. De Team Manager is verantwoordelijk voor alle teams samen en de Team Leads voor hun eigen teams. Als Lead Engineer bepaal ik het technische beleid van ons Compute Team.’
Als onderdeel van de Futureproof Group is ons kennisnetwerk enorm uitgebreid
‘Natuurlijk heb ik als Lead Engineer meer verantwoordelijkheid. Maar ik heb altijd collega’s om mee te sparren, mochten er cases zijn waar andere of aanvullende kennis voor nodig is. En nu VBVB ICT deel uitmaakt van de Futureproof Group, kunnen we ook bij andere dochterondernemingen een balletje opgooien. Ons kennisnetwerk is enorm uitgebreid. En wij kunnen op onze beurt ook andere zusterondernemingen helpen, mochten zij ergens tegenaan lopen en hulp nodig hebben.’
‘Door deze samenwerking blijven we ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Mochten er bijvoorbeeld nieuwe oplossingen worden geïntroduceerd door leveranciers en een van de Technical Leads binnen de Futureproof Group is daarbij aanwezig, dan wordt daar binnen ons communicatiekanaal meteen over gepost. Zo breiden alle partijen hun kennis verder uit. Om onze klanten nog beter te kunnen ondersteunen.’
VBVB ICT kent de culturele sector als geen ander. Benieuwd hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen? Check de website van VBVB ICT voor meer informatie of neem contact met ons op via verkoop@vbvb.nl of telefonisch op 020 42 33 288 (optie 2). Nooit meer iets missen? Volg ons op LinkedIn!
Menno Verweij
Lead Engineer Compute
Bij VBVB ICT sinds januari 2009
Van stagiair naar Team Lead